Friday, January 13, 2012

Jangan Remehkan Wirid

"Hanya orang bodoh yang menganggap rendah wirid. Warid (kurniaan Allah) akan berpanjangan sampai ke akhirat, sementara wirid akan habis seiring dengan lenyapnya dunia ini. Dan yang paling baik untuk ditekuni adalah sesuatu yang tidak dapat diganti wujudnya. Wirid adalah apa yang Allah minta darimu, sedangkan warid adalah apa yang engkau minta dari-Nya. Lalu, dimanakah letak apa yang Allah minta darimu dengan apa yang engkau minta dari-Nya?"

Penjelasan:
Seorang hamba sebaiknya menjalankan kewajipan sesuai dengan bahagiannya. Kerana, orang yang tidak menempatkan wirid pada kedudukan yang sesungguhnya, menandakan bahawa ia tidak mengetahui akan sunnah Nabi dan para sahabatnya. Wirid adalah segala macam bentuk ibadah zahir batin, baik yang diwajibkan mahupun yang disunatkan. Sedangkan warid merupakan kurnia Allah dalam hati hamba, berupa cahaya dan ketenangan di dalam melakukan ibadah, serta hidayah dari-Nya.

Dengan segenap keagungan dan kemuliaan-Nya, Allah Ta'ala menuntut hamba untuk melakukan wirid-wirid, maka laksanakanlah tuntutan-Nya. Sebab, apa yang diperintahkan oleh Allah merupakan perkara yang lebih agung dan harus diperhatikan.

Jangan Remehkan Wirid
Kitab Al-Hikam
Syeikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari

No comments:

Post a Comment