Tuesday, September 13, 2011

Hadith 22 - Jalan Menuju Syurga



Abdullah Jabir bin Abdullah Al-Anshary r.a melaporkan, "Seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w, 'Bagaimana pendapatmu jika saya melaksanakan solat yang wajib, berpuasa Ramadhan, menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram dan saya tidak menambah sedikit pun, apakah saya akan masuk syurga?' Baginda bersabda, 'Ya.'"

HURAIAN
Orang yang bertanya dalam hadith ini adalah an-Nukman bin Qauqal, sebagaimana dilaskan Imam Muslim dalam kitabnya Sahih. Dia bertanya Rasulullah, "Bolehkah saya masuk syurga jika saya menunaikan solat fardhu lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram tanpa mengurangi atau menambahkan sedikit pun?" Baginda menjawab, "Ya." Kita mungkin bertanya-tanya mengapa dalam hadith tadi tidak disebutkan haji ataupun zakat sedangkan kedua-duanya juga termasuk dalam rukun Islam?

Jawapannya dapat dilihat daripada dua pandangan. Pertama, ini sudah merangkumi dalam perkataan an-Nukman, "Dan mengharamkan yang haram." Kerana, meninggalkan meninggalkan haji bagi yang sudah mampu adalah haram." Kerana, meninggalkan haji bagi yang sudah mampu adalah haram, begitu juga enggan membayar zakat. Kedua, berkenan dengan ibadah haji, barangkali pertanyaan ini dilontarkan sebelum disyariatkan kewajipan haji, Berkenaan dengan zakat, barangkali Rasulullah s.a.w mengetahui betul bahawa kondisi an-Nukman sedang fakir dan tidak termasuk orang yang berkewajipan membayar zakat. Oleh sebab itu, baginda berbicara kepadanya sesuai dengan keadaannya.

Hadith ini memberi pengertian kepada kita bahawa secara umum kita diperbolehkan meninggalkan amalan tathawwu' (hukumnya sunat). Siapa yang meninggalkan sama sekali, dia hilang keuntungan yang besar dan pahala yang agung. Meninggalkan ibadah-ibadah sunnah secara berterusan dapat merosakkan keadilan seseorang.

Dalam riawayat Muslim yang lain, disebutkan ada seorang yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai solat, lalu Baginda menjawab bahawa solat itu lima kali dalam sehari semalam. Orang itu bertanya lagi:

"Apakah masih ada lagi?" "Tidak, kecuali apabila kamu melakukan solat tathawwu' (sunat)," jawab Baginda. Orang itu kemudian bertanya lagi perihal puasa, haji dan syariat-syariat lainnya. Lalu, Baginda memberikan jawapannya kepada orang itu, Orang itu juga mengatakan, "Demi Allah, aku tidak akan menambahkan atau mengurangkan hal ini sedikit pun." Rasulullah s.a.w bersabda, "Beruntunglah dia jika memang benar demikian."
(Hadith Riwayat Abu Daud)

Daripada huraian ini, kita dapat membuat kesimpulan bahawa sesiap yang memelihara kewajipan-kewajipan, melaksanakannya tepat waktu dan tanpa sedikit pun menambah atau menguranginya, ia adalah orang yang beruntung dan berjaya. Siapa yang menunaikan kewajipan lalu mengiringinya dengan amalan sunat, maka orang itu adalah beruntung lagi.

Semoga Allah sentiasa memberikan taufik kepada kita semua bagi melaksanakan semua kewajipan lalu mengiringinya dengan amalan-amalan sunat sehingga dapat membawa kita menuju syurgaNya. Biar kita menjadi orang yang taat kerana jika kita sudah sibuk dengan ketaatan, kita tidak akan sempat memikirkan kemaksiatan.

PENGAJARAN
  • Setiap muslim dituntut untuk bertanya kepada ulama tentang syariat Islam, kewajipannya dan apa yang dihalalkan dan diharamkan baginya jika hal itu tidak diketahuinya.
  • Halal dan haram adalah peraturan syariat, tidak ada yang berhak menentukannya kecuali Allah.
  • Amal soleh adalah sebab masuknya seseorang ke dalam syurga.
  • Keinginan dan perhatian yang besar daripada para sahabat serta kerinduan mereka terhadap syurga serta usaha mereka dalam mencari jalan untuk sampai ke sana.
Petikan daripada "Syarah Hadis 40 Imam Nawawi" oleh Fahrur Muis dan Muhamad Suhadi

No comments:

Post a Comment