Saturday, October 1, 2011

Hadith 19 - Penjagaan dan Pertolongan Allah (part one)

Abu Al-Abbas Abdullah bin Abbas r.a melapotkan, "Suatu hari, saya berada di belakang Rasulullah s.a.w dan baginda bersabda, 'Waha anakanda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara; jagalah Allah, pasti dia akan berada di hadapanmu. Jika kamu meminta, mitalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang Allah telah tetapkan bagimu dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu, pasti mereka tidak dapat mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena telah diangkat dan lembaran telah kering.'"
(Hadith Hasan sahih yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi)
Selain daripada at-Tirmizi, ada yang turut merekodkan, "Jagalah Allah, pasti engkau akan mendapatkan-Nya dihadapanmu. Kenalilah Allah pada waktu lapang, pasti Dia mengenalimu pada waktu susah. Ketahuilah, apa yang ditetapkan luput daripadamu, tidak akan menimpamu dan apa yang ditetapkan akan menimpamu, tidak akan luput daripadamu. Ketahuilah, kemenangan bersama kesabaran dan jalan keluar itu bersama kesusahan dan kesulitan bersama kemudahan."

HURAIAN


Sebagaian ulama' mengatakan, "Saya merenungkan hadith ini sehingga membuat saya terkejut dan hampir pengsan. Mustahil jika ada orang yang tidak mengetahui hadith ini dan kurang memahami maknanya." Hadith ini mengandungi tujuh wasiat agung yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w kepada Ibnu Abbas r.a dan seluruh kaum Muslimin. Antara wasiatnya adalah:

Pertama: Jagalah Allah, pasti Dia akan menjagamu

Kata-kata ini menganjurkan kepada kita supaya menjaga perintah-perintah Allah, melaksanakannya dan menjauhi larangan-larangan-Nya. Jika kita lakukan semua itu, pasti Dia akan menjaga kita sama ada di dunia ataupun di akhirat. Sebaliknya, jika kita tidak mahu menjaga Allah, kita tidak berhak mendapat penjagaan-Nya. Hadith ini memotivasi kita supaya selalu menjaga batasan-batasan Allah. Perlu diketahui bahawa segala musibah dan bencana yang menimpa hamba, asalnya disebabkan oleh perbuatan manusia yang meninggalkan perintah-perintah Allah dan menentang larangan-larangan-Nya. Allah berfirman,
"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa)."
(Surah asy-Syura: 30)
Dalam riwayat lain baginda bersabda, "Kenalilah Allah pada waktu lapang, pasti Dia akan mengenalimu pada waktu susah."
Allah menegaskan dalam al-Quran bahawa amal soleh memberi manfaat kepada dengan menolong hambanya ketika dalam keadaan susah. Sebaliknya, perbuatan dosa dan maksiat menyebabkan perlakunya ditimpa kesempitan. Allah berfirman ketika menceritakan perihal Nabi Yunus a.s.
"Kalau saja dia tidak termasuk orang-orang yang bertasbih, nescaya dia akan tetap tinggal di perut ikan hingga hari kebangkitan."
(Surah as-Saffat: 143-144)

Kedua: Jagalah Allah, pasti Dia selalu berada di hadapanmu

Maksud 'jagalah Allah' sama seperti yang disebutkan sebelum ini, Erti 'pasti Dia akan selalu berada di hadapanmu' adalah engkau akan menemukan-Nya di hadapanmu. Allah memberikan petunjuk kepada setiap kebaikan dan membawa kita untuk dekat kepada-Nya. Inilah yang akan kita dapat jika kita laksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya. Al-Quran menyatakan, jika kita menolong agama ALlah, Allah akan menolong dan meneguhkan kedudukan kita. Allah berfirman,
"Wahai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
(Surah Muhammad: 7)
Ketiga: Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah

Ini adalah isyarat bahawa kita tidak boleh menyandarkan persoalan kita kepada selain Allah. Kita mesti bertawakkal kepada-Nya dalam segala urusan. Hanya Allah tempat kita mengadu pada saat kita menghadapi masalah. Kita tidak boleh meminta sesuatu pun daripada makhluk lain.

Memohon hidayah, ilmu, kesembuhan daripada penyakit dan keselamatan daripada bencana tidak dapat dipenuhi oleh manusia. Hanya Allah tempat kita bermohon dan meminta pertolongan.

Keperluan yang berkaitan dengan manusia seperti memohon jawatan, pekerjaan dan pemerintahan, kita tidak sekadar perlu memohon kepada manusia sahaja tetapi juga perlu bantuan Allah. Kita perlu memohon kepada Allah agar melenturkan hati mereka kepada kita.

Andaikan kita ditakdirkan meminta kepada makhluk mengenai perkara yang kita tidak mampu melakukannya, maka ia hanyalah sebagai sebab atau cara sahaja, tidak lebih dari itu. Allah yang menciptakan sebab itu, maka hanya Allah satu-satunya tempat kita bersandar dan berserah diri.

Keempat: Jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah

Rasulullah s.a.w berpesan kepada Ibnu Abbas dan kita semua supaya tidak meminta pertolongan selain kepada Allah. Hanya Allah yang memegang kekuasaan di seluruh kerajaan langit dan di bumi. Jika kita meminta kepada Allah dengan hati yang ikhlas dan murni seta hanya pasrah kepada-Nya, maka Dia akan menolong kita. Jika kita terpaksa meminta pertolongan kepada makhluk lain yang berkaitan, kita mestilah yakin bahawa orang itu hanya sebagai penyebab. Pada hakikatnya, Allah yang mengatur dan membuatkan orang itu mampu melakukannya.

Sambungan huraian hadith di Hadith 19 - Penjagaan dan Pertolongan Allah (part two)

Petikan daripada "Syarah Hadis 40 Imam Nawawi" oleh Fahrur Muis dan Muhamad Suhadi

No comments:

Post a Comment