Saturday, September 24, 2011

Pemerintah Tidak Berhak Menghalalkan yang Haram

Ummu Salamah menceritakan bahawa Rasulullah keluar daripada rumahnya dan menemui sekumplan lelaki sedang bertengkar dengan suara yang kuat. Lalu Rasulullah s.a.w berkata kepada mereka:
"Kamu semua mengadukan perkara ini kepada saya sedangkan saya hanya seorang manusia biasa. Mungkin sebahagian kamu lebih bijak mengemukakan hujahnya daripada pihak yang satu lagi. Sedangkan saya memutuskan hukum berdasarkan apa yang saya dengar. Siapa yang saya tetapkan keputusan agar dia merampas sebahagian daripada hak saudaranya, jangan kamu mengambilnya. Kerana saya akan memotong baginya sepotong api neraka."
(Direkodkan oleh an-Nasai, Muslim, al-Bukhari, Ahmad dan at-Tirmizi)


Dalam isu yang sama Ibnu Umar melaporkan Rasulullah berkata:
"Siapa yang mengubah peraturan-peraturan Allah bererti dia menentang Allah. Siapa yang bermusuhan atas perkara yang salah sedangkan dia mengetahui hukumnya, dia sentiasa berada dalam kemurkaan Allah sehingga berhenti bermusuhan."

"Siapa yang menuduh orang beriman dengan tuduhan palsu, Allah akan menempatkannya di dalam lumpur penghuni neraka sehingga dia menarik semula tuduhannya. Siapa menolong musuh yang melakukan kezaliman, dia mendapat kemurkaan Allah."
INTISARI KHUTBAH
  • Peraturan yang ditetapkan oleh Allah tidak boleh diubah oleh siapa sahaja pemimpin.
  • Dalam perundangan Islam, terdapat hukum bersifat mktamad (qatie) yang tidak boleh diubah. Sementara terdapat juga hukum tidak muktamad yang berubah berdasarkan kaedah hukum tertentu.
  • Hakim menjatuhkan hukum berdasarkan bukti dan saksi yang dikemukakan sahaja tanpa ada prejudis kepada pendakwa atau pembela.
  • Pendakwa atau pembela yang berbohong atau mengemukakan bukti atau saksi palsu dalam penghakiman tetap berdosa dan mendapat laknat Allah walaupun keputusan hakim berpihak kepadanya.
  • Siapa pun tidak boleh menghalalkan apa yang Allah haramkan, atau mengharamkan apa yang Allah halalkan.
  • Allah marah terhadap orang yang saling bermusuhan dalam dosa dan maksiat.
  • Allah mengecam perbuatan memfitnah orang yang beriman dan menempatkan mereka di dalam neraka.
  • Fitnah dan mengadu domba adalah kesalahan yang berat kerana ia boleh menjatuhkan maruah orang beriman serta ahli keluarga serta mereka yang berada di sekelilingnya. Ia boleh meruntuhkan rumah tangga, memecah belahkan keluarga dan memutuskan persaudaraan orang yang difitnah.
  • Orang yang memfitnah orang beriman dengan perkara yang tidak benar perlu bertaubat dengan menarik balik tuuhannya dan membersihkan nama bak orang yang dituduh. Dia juga perlu meminta maaf orang yang terlibat.
Petikan dari buku "Khutbah Rasulullah - Wasiat Agung Buat Umat Tercinta" oleh Rahidzir Rais

No comments:

Post a Comment