Monday, September 19, 2011

Hadith 16 - Jangan Marah



Abu Hurairah r.a melaporkan, seseorang bertanya kepada Rasululllah s.a.w, "Wahai Rasulullah, nasihatilah saya." Baginda bersabda, "Jangan marah." Orang itu menanyakan hal itu berkali-kali. Baginda menyebut, "Jangan marah."
(Hadith Riwayat Bukhari)

HURAIAN
Hadith ini termasuk salah satu daripada empat hadith yang menjadi tempat rujukan etika yang baik, sebagaimana ditegaskan oleh Imam Abu Muhammad bin Abu Zaid.

Islam mengajar kepada umatnya supaya berakhlak mulia, santun, malu, tawadhu' dan cinta kepada manusia. Marah menghimpun segala bentuk keburukan. Oleh itu, jika kita mampu menahan amarah bererti kita meninggalkan keburukan. Jika kita meninggalkan keburukan, kita mendapat segala kebaikan.

Bertitik tolak dari itu,
Rasulullah s.a.w bersabda, "Siapa yang mampu menahan marahnya, padahal dia sanggup untuk melepaskannya, maka kelak Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di hadapan segala makhluk sehingga dia diberi hak untuk memilih bidadari yang disukainya."
(Hadith Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Orang yang pemarah adalah orang yang berjiwa lemah dan rapuh, manakala orang yang mampu menahan marah adalah orang yang berjiwa dan kukuh. Ikuran kuat dan lemahnya seseorang tidak dilihat daripada kemampuannya dalam memukul ataupun menendang, tetapi dilihat dari sejauh mana dia mampu menahan hawa nafsu ketika sedang marah. Sabda Rasulullah s.a.w,

"Orang kuat bukan
lah orang yang mampu memukul lawannya. Tetapi orang yang kuat adalah orang yang mampu mengekang hawa nafsunya ketika sedang marah."
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Lelaki yang meminta wasiat daripada nabi dalam hadith ini menjangkakan bahawa wasiat Rasulullah ini bersifat individu sedangkan dia sebenarnya menginginkan agar nabi memberi nasihat secara menyeluruh. Oleh sebab itu, dia mengulangi permintaannya. Ketika Baginda mengulangi wasiat yang sama, dia mengetahui bahawa sebenarnya wasiat ini bersifat menyeluruh. Pesan Rasulullah s.a.w, "Jangan marah" mengandungi dua makna penting:

Pertama, perintah berusaha dan melatih diri untuk berakhlak baik iaitu sabar dan menahan diri atas tindakan buruk yang dilakukan orang lain.

Kedua, perintah untuk tidak melepaskan amarah. Sifat marah biasanya memang tidak dapat dihindari, tetapi lebih baik jika tidak melepaskannya. Oleh itu, ketika marah kita wajib menahan diri untuk tidak mengucapkan kata-kata atau melakukan perbuatan yang diharamkan oleh Allah.

Kekuatan hamba Allah terletak pada kemampuannya dalam menahan diri daripada gejolak syahwat, luahan emosi, marah dan pengaruh-pengaruh buruk yang lain. Sebaik-baik manusia adalahorang yang syahwat dan hawa nafsunya mengikuti aturan Islam. Dia mempergunakan marah dan kekuatannya untuk membela kebenaran dan mengalahkan kebatilan. Sebaliknya, seburuk-buruk manusia adalah orang yang dikalahkan dan dikendalikan oleh nafsu dan marahnya.

Namun, ada kemarahan yang dibolehkan malah terpuji iaitu kemarahan yang timbul kerana Allah, ketika larangan-larangan Allah dilanggar. Marah seperti ini adalah buah daripada keimanan. Siapa sahaja yang tidak marah dalam keadaan seperti ini, perlu ditanyakan keimanannya.

Rasulullah adalah individu yang tidak pernah marah kecuali ketika Baginda melihat larangan-larangan Allah dilanggar. Aisyah r.a berkata, "Rasulullah tidak pernah sekali pun memukul sesuatu atau seseorang dengan tangannya, tidak juga seorang wanita ataupun pelayan kecuali pada saat berjihad di jalan Allah. Baginda tidak pernah berasa dendam kerana disakiti lalu membalas kepada orang yang menyakitinya. Kecuali jika hal itu adalah perlanggaran terhadap larangan Allah. Rasulullah membalas kerana Allah semata-mata"
(Hadith Riwayat Muslim)

Kemarahan yang terpuji adalah marah ketika Rasulullah s.a.w dihina, al-Quran dicemarkan dan sejarah nabi kita diselewengkan dan diputar belitkan. Dalam keadaan seperti ini adalah wajar kaum Muslimin marah, malah itu sikap yang terpuji. Akan tetapi mereka mestilah tetap memerhatikan etika-etika yang baik, tidak melontarkan kata-kata yang diharamkan dan tidak melakukan kerosakan.

Selain itu, Rasulullah s.a.w juga memberikan beberapa teknik menahan marah khususnya marah yang tidak baik. Cara yang eprtama adalah dengan berwudhu'. Manakala cara yang kedua adalah dengan duduk atau jika masih marah ubahlah kepada posisi baring.

Petikan daripada "Syarah Hadis 40 Imam Nawawi" oleh Fahrur Muis dan Muhamad Suhadi

No comments:

Post a Comment