Thursday, January 12, 2012

Bersandarkan diri hanya kepada Allah

"Salah satu tanda bergantungnya seseorang kepada amalnya adalah kurangnya raja' (harapan terhadap rahmat Allah) tatkala ia mengalami kegagalan (dosa)."

Penjelasan:
Bagi meraih keredhaan Allah Ta'ala, seorang muslim diwajibkan beramal. Tapi dalam waktu yang sama diwajibkan pula pada kita untuk tidak menyandarkan diri kepada amalnya itu semata-mata. Semua ini dimaksudkan agar dapat sampai kepada keredhaanNya. Kerana betapapun seorang Muslim itu telah melaksanakan suatu amalan, ia tidak akan pernah mampu untuk menunaikan apa yang menjadi 'hak Allah' secara utuh. Ia juga tidak mungkin mampu melakukan kewajipan secara sempurna sebagai bentuk rasa syukur kepada Allah.

Oleh kerana itu Syaikh Ibn 'Atha'illah rahimahullah berkata, bahawa salah satu tanda dari seseorang yang menyandarkan diri pada kekuatan amal usahanya semata-mata adalah kurang raja' (harapan terhadap rahmat dan kurnia Allah Ta'ala) ketika dia melakukan kesalahan (dosa), atau tidak tercapainya suatu tujuan.

Ini sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w
"Berlakulah kalian setepat dan secermat mungkin (proporsional). Ketahuilah, bahawa amal salah seorang dari kalian tidak akan memasukkannya ke dalam syurga."

Mereka (para sahabat) bertanya, 'Lalu bagaimana dengan Anda, wahai Rasulullah?'

Baginda menjawab, 'Aku juga, hanya saja Allah meliputiku dengan ampunan dan rahmat-Nya'"

Allah Ta'ala berfirman,
"Ini merupakan kurnia Rabbku untuk mengujiku, apakah aku bersyukur atau jesteru mengingkari (nikmat-nikmatNya). Barangsiapa bersyukur, maka sesngguhnya ia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri. Dan barangsiapa kufur, maka sesungguhnya Rabbku Maha Kaya lagi Maha Mulia." (Surah An-Naml: 40)

Bersandar diri hanya kepada Allah
Kitab Al-Hikam
Syeikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari

No comments:

Post a Comment