Monday, August 15, 2011

Nur bukan sekadar nama panggilan..


Bismillahirrahmanirrahim..

Ada satu soalan yang baik untuk kita fikirkan.. Sudah lama soalan ini ditanya, kita orang melayu sudah tentu tahu tentang soalan ini.. Tipu kalau tak tau, sepuk muka kamu.. hehe
"Dimana letaknya kekuatan laksamana Hang Tuah, pada kerisnya atau tenaganya?"
Soalan yang baik, bunyinya bersahaja tapi kalau tak terjawab akibatnya tergadai negara dan mungkin nyawa ahli nujum negara! hehe

"Kekuatan Hang Tuah bukan pada kerisnya atau tenaganya, tapi pada huruf ta atau t. Mengapa? Kerana jikalau nama Tuah, huruf t di depannya diganti dengan huruf lain misalannya b, apa yang jadi? Jadilah hang buah, dan sebagainya, maka hilanglah keperkasaannya."
Namun begitu, entry kali ini bukan bertujuan untuk membicarakan tentang Nujum Pak Belalang tapi tentang satu nama panggilan yang baik yakni "Nur".. (same goes to Nor, Noor, Nurul dan sebagainya)

Peranan Nama Panggilan

IMAM MALIK dalam kitab Muwatta’ ada merakamkan satu perbualan antara Sayidina Umar dengan seorang lelaki. Siapa namamu? tanya Umar. Namaku Jamrah (bara). Bapamu? Tanya umar lagi. Syihab (anak api). Jawab lelaki itu sepatah. Kamu dari kaum mana? Aku dari kaum al-Harqah (kebakaran), jawab lelaki itu. Di manakah kamu tinggal? Lelaki itu menjawab, aku tinggal di Harratinnar (api yang membakar) iaitu di Zatilazha (nama neraka). Kemudian kata Umar, pulanglah segera ke kampungmu kerana kampungmu sedang terbakar!

Islam melarang menamakan anak atau menamakan diri sendiri dengan nama yang tidak mempunyai maksud yang baik apatah lagi yang tidak memberi citra peribadi kepada umat Islam. Islam melarang nama yang berunsur penyembahan selain Allah Taala seperti nama-nama berhala, nama-nama dewa. Nama tunggal bagi Allah atau nama-nama orang kafir, musyrik dan ahli maksiat juga tersenarai dalam nama-nama yang dilarang. Selain itu nama-nama yang mengandungi maksud yang mengada-ada, bombastik dengan niat bermegah-megah, takbur, taksub dan meninggikan diri daripada orang lain turut ditegah.

Sesungguhnya nama adalah doa. Seorang ibu yang memanggil nama anaknya dengan baik akan menjadi doa kepada anak tersebut. Andai namanya Muhammad (mulia), panggilan itu seolah-olah menjadi doa agar anak itu dimuliakan Tuhan dan memiliki keperibadian yang mulia pula. Maka kerana itu nama mempunyai kaitan rapat dengan keperibadian seseorang. Rasulullah SAW pernah bersabda mengingatkan kita:

“Sesungguhnya sebaik-baik nama kamu adalah yang disandarkan dengan nama Allah, umpamanya Abdullah atau Muhammad.” (Riwayat Muslim)
Sumber: Memaknakan Nama Sebagai Doa

Nur bermakna cahaya.. :)

Sememangnya banyak lagi nama-nama yang baik maknanya dan baik untuk dijadikan panggilan.. tapi biarlah saya petik satu nama yang saya rasa sangat baik dan significant.. Oleh itu, kenapa Nur..?

Di dalam Al-Quran, Allah menggambarkan wajah orang beriman itu bercahaya ketika menuju ke syurga..

"(Ingatlah) ketika engkau melihat (pada hari kiamat): orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, cahaya (iman dan amal soleh) mereka bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan, serta dikatakan kepada mereka): "Berita yang mengembirakan kamu pada hari ini, (kamu akan beroleh) Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, kekal kamu di dalamnya; yang demikian itu adalah kemenangan yang besar"."(Surah Al-Hadiid: 12)
Dan wajah orang-orang yang ingkar pula seperti ditutupi kepingan-kepingan malam yang gelap (tiada Nur di wajahnya)..
"Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; tiadalah bagi mereka pelindung dari (seksa) Allah; muka mereka (hitam legam) seolah-olahnya ditutup dengan beberapa bahagian (yang gelap-gelita) dari malam yang gelap-gelita. Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya." (Surah Yunus: 27)
Namun sekadar mengetahui masih tidak mencukupi.. Mengapa orang beriman itu bercahaya dan yang ingkar pula kehilangan cahaya..? Mari kita renungkan beberapa ayat dari al-Quran dimana Allah menyifatkan bahawa kalimahNya adalah cahaya..

"Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak)." (Surah An-Nisaa': 174)

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi, dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah)...." (Surah Al-Maaidah: 44)
"Dan Kami utuskan Nabi Isa Ibni Maryam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan Kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya; dan Kami telah berikan kepadanya Kitab Injil, yang mengandungi petunjuk hidayah dan cahaya yang menerangi.." (Surah Al-Maaidah: 46)
Sebagaimana yang kita lihat, Allah telah mengibaratkan kalimahNya sebagai cahaya atau nur.. dan Allah telah mengibaratkan nurNya seperti bintang yang bersinar cemerlang menerangi segenap alam semesta..

"Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang;... " (Surah An-Nur: 35)
Allah telah memberi perumpamaan yang sangat menarik dalam ayat diatas.. Dia mengatakan bahawa hubungan antara Allah dengan makhlukNya adalah seperti hubungan antara Pelita (sumber cahaya) dengan cahayanya. Ertinya makhluk Allah hanya 'pancaran atau pantulan' saja dari kewujudanNya.

Cahaya digambarkan sebagai segala yang baik, sebagai pahala, petunjuk dan tanda rahmatNya.. Oleh itu, nama panggilan Nur adalah sangat baik untuk seorang insan. Kerana panggilan itu doa dan sekiranya sekali sahaja doa dari seseorang itu dimakbulkan Allah, maka pemilik nama itu akan menerima kebaikan dan menjadi pembawa kebaikan kepada yang 'disinari'-nya.. InsyaAllah..

“…dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (Al Qur’an), mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Surah Al-A'raaf: 157)

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment