Monday, August 15, 2011

Bersabar ketika berpuasa..


Bismillahirrahmanirrahim..
Hari ke-15 berpuasa, wajah-wajah manusia keletihan jelas kelihatan.. Kunjungan manusia ke bazaar Ramadhan hari ini masih seperti biasa, tidak putus tetapi jelas kelihatan perbezaan antara pengunjung yang biasa dilihat.. Ada yang semakin ceria, ada yang tiada perubahan, ada yang semakin bercahaya dan ada pula yang seperti bermurung..

Aku masih seperti biasa, menjalankan rutin harian Ramadhan.. Ke bazaar untuk berniaga.. Beberapa hari kebelakangan ini sangat sibuk, ditambah pula dengan kesibukan hari ini menyebabkan aku sedikit keletihan dan kurang ceria.. Mungkin disebabkan kekurangan senyuman di wajah aku, peristiwa berikut terjadi..

Sekitar pukul 6.15 petang, aku sedang sibuk membungkus kuih di meja gerai.. Dalam kekhusyukan aku, tiba-tiba hadir 2 wanita membawa anak masing-masing.. Membelek-belek kuih di atas meja seperti berhajat untuk membeli, aku pun menyapa..

Aku : Kuih kak..?
Perempuan A: Berapa harga ni?
Aku : Yang besar ni 2 ringgit, yang kecik ni singgit..
Perempuan A: Bagi akak satu.. (sambil terus berpaling dan membelek-belek handbag)

aku terpinga-pinga.. akak ni nak ape? amende yang satu?
Bila dia berpaling kembali..

Aku : akak nak yang singgit ke yang dua ringgit?
Perempuan A: yang ni.. (dengan nada yang agak keras menunjukkan apa yang dia mahu)
Aku : 2 ringgit? jap..

aku capai beg plastik dan terus memasukkan kuih tadi ke dalam plastik.. tanpa aku sedar, plastik tu terkoyak.. tiba-tiba..

Perempuan A: PLASTIK KOYAK DIK!! (dengan nada kasar)
Aku : Allahuakbar, xperasan.. jangan la marah kak.. saya tak perasan..
Perempuan B: sebab kamu tak perasan la kena bagitau!
Aku : Betul kak.. tapi tak perlu berkasar dan tinggi suara dengan saya.. kalau plastik koyak saya boleh tukar.. bukan saya sengaja nak bagi plastik koyak..

Selepas membayar, kedua-duanya terus pergi tanpa berkata sepatah perkataan pun..

Pada awalnya, aku rasa tindakan akak tadi sangat kasar dan tak munasabah.. kenapa perlu tengking aku hanya sebab plastik koyak? Aku pun kerja sepanjang hari juga, puasa juga.. Tapi takda pula aku berkasar dengan orang hanya kerana perkara-perkara kecil..

Waktu berpuasa ni banyak dugaan.. dalam keadaan letih dan lapar, kita memang amat senang marah.. sedikit saja yang tak kena, kita boleh melenting.. Tapi sebagai orang yang berpuasa, kita perlu ingat, puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga.. Kita masih perlu menahan amarah..

Al Imam Abu Dawud rahimahullah mengeluarkan hadis secara makna dari sahabat Nabi, bahawa Rasulullah Salallahu alaihi wasallam bersabda : “Tidaklah seorang hamba menahan kemarahan kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala kecuali Allah Subhanahu wa Ta’ala akan memenuhi baginya keamanan dan keimanan.” (HR. Abu Dawud dengan sanad Hasan)
Al Imam Ahmad juga meriwayatkan hadits dari Ibnu Umar, bahwa Rasulullah Salallahu alaihi wasallam bersabda : “Tidaklah hamba meneguk tegukan yang lebih utama di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala, dari meneguk kemarahan kerana mengharap wajah Allah Subhanahu wa Ta’ala.” (Hadits shahih riwayat Ahmad)
Apa ertinya kita berpuasa dari awal pagi sehingga ke petang jika kita tak dapat menahan kemarahan kita yang begitu kecil.. Di pihak aku, mungkin itu dugaan untuk diri aku juga.. Pada kebiasaannya aku hanya akan mendiamkan diri apabila berlaku perkara seperti itu.. tapi tindakan aku seperti tidak kena pada masa dan tempatnya.. aku tak berfikir keadaan dia yang keletihan, terus saja mengatakan apa yang aku rasakan.. mungkin apa yang aku katakan itu betul, tapi betulkan cara aku..?
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : “Berbicaralah kepada manusia menurut kadar kemampuan akal mereka masing-masing” (riwayat Muslim)
Mungkin pada waktu itu akak tu tak dapat terima cara aku berkata-kata, sehingga 30 minit lepas tu dia lalu lagi dan masih menjeling ke arah aku.. jelas kelihatan kemarahan di raut wajahnya..

Sebagai insan yang terlupa, aku harap keadaan ni tak berlaku lagi.. Jika ditakdirkan Allah perkara yang sama berlaku lagi, maka aku memohon agar aku diberi kekuatan untuk mengendalikan keadaan dengan lebih baik dan semoga akalku sempat mengingati pesanan Rasulullah s.a.w:

Rasulullah Salallahu alaihi wasallam bersabda : “Bukanlah puasa itu sekadar menahan makan dan minum. Sesungguhnya puasa itu (adalah puasa) dari perbuatan keji dan sia-sia. Apabila ada orang yang mencelamu atau membodohimu maka katakanlah : sesungguhnya aku sedang berpuasa, sesungguhnya aku sedang berpuasa.” (HR. Ibnu Huzaimah dengan sanad shahih)
Wallahua'lam..
written by: Nurul Shafiq Sohaimi (15 Ramadhan 1432)






No comments:

Post a Comment